(057) 714-96-90 (057) 714-96-89 (067) 577-47-55
 61037, м.Харків, пр.Московський, 122 Б  info@kcci.kharkov.ua
Експорт покроково

2018-02-13 12:00:00

Хочу експортувати, но не знаю, з чого почати

 

 

Однією з цілей торгово-промислових палат є сприяння розвитку експортної діяльності.

Структура підрозділів ХТПП влаштована таким чином, щоб з'єднати в собі безліч функцій, спрямованих на надання максимально повної інформаційної підтримки, а також надати послуги і оформити необхідні документи представникам бізнесу, які здійснюють господарську діяльність як усередині країни, так і за її межами.

Отже, ви робите конкурентоспроможну продукцію, успішно реалізуєте її на внутрішньому ринку і маєте намір експортувати, однак смутно уявляєте собі, з чого почати, не кажучи вже про чітко продуману стратегію.

У такій ситуації немає нічого страшного, тому що саме для цього й існують торгово-промислові палати і все, що вам потрібно - просто звернутися в своє регіональне відділення з конкретним вузькоспеціалізованим питанням або запитом на розробку стратегії експорту.

 

З чого ж почати?

 

Перш за все, необхідно визначити код товару, який ви збираєтеся експортувати, відповідно до української товарної номенклатури зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД).

Це необхідно зробити ще до укладення зовнішньоекономічного контракту. Тому що саме код, як ідентифікаційний шифр, допоможе вам і вашому партнерові правильно розібратися, що ж це за товар, визначитися з митними ставками, а також з видами контролю, який буде застосований до товару при його вивезенні з України та подальшому ввезенні в іншу країну . Адже не секрет, що не тільки ввезення товару може бути пов'язаний з отриманням додаткових дозвільних документів, так і при вивезенні його теж можуть знадобитися різні форми контролю.

Також це дозволить в подальшому правильно описати товар в товаросупровідних документах, отримати всі відомості від виробника, якщо ви таким не є і мінімізувати ризики при зміні коду товару інспекторами митниці безпосередньо при митному оформленні.

При опрацюванні угоди в Європейському Союзі ви зіткнетеся з номенклатурою TARIC.

TARIC (Tarif Integre de la Communaute) - це інтегрована система тарифів Європейського Союзу (ЄС).
Система TARIC ґрунтується на комбінованій номенклатурі ЄС і містить зведену інформацію про коди товарів, тарифних ставках (мита) та інші заходи регулювання.

При експорті в інші країни необхідно встановити відповідність коду товару товарною номенклатурою ЗЕД тієї країни, з якої плануєте співпрацювати.

 

Дослідження іноземного ринку

 

Наступний крок – дослідження іноземного ринку.  

Експортеру необхідно правильно прийняти рішення про те, на ринок якої країни або регіону найвигідніше виходити зі своєю продукцією, адже саме від правильного вибору країни/регіону буде залежати успішність зовнішньоекономічної діяльності підприємства.

Що ж в першу чергу необхідно дізнатися про іноземний ринок? Для початку необхідно проаналізувати закордонний ринок, який вас цікавить, на предмет обсягу ринку, його динаміки, тенденцій, попиту та пропозиції, каналів збуту, ретельно провести аналіз конкурентів, визначити умови доступу на ринок (торгові режими, ввізне мито, тарифні квоти), а також дослідити вимоги, норми і стандарти, які пред'являються до товару.

Це дозволить підприємству не тільки вибрати найбільш сприятливий ринок для реалізації своєї продукції в довгостроковій перспективі, а й мінімізувати ризики, які можуть виникнути при першій же поставці товару в обрану країну імпорту.

 

Пошук ділових партнерів

 

Коли з потенційно вигідним ринком визначилися, необхідно налагоджувати контакти і шукати імпортера, якого може зацікавити ваша продукція. Ви можете знайти його самостійно, а можете прийти за допомогою в ХТПП, оскільки ми маємо можливість звертатися із запитами про пошук партнерів в зарубіжні ТПП і торгово-економічні місії закордонних країн в Україні. Або ж якщо у вас на прикметі вже є потенційний покупець, але ви маєте мінімумом інформації про нього, то бажано провести перевірку контрагента. Адже робота з будь-яким партнером пов'язана з ризиками, а в основі зовнішньоекономічної діяльності лежить мінімізація ризиків. На жаль, через особливу ментальність українського бізнесу, до такого роду ризиків відносяться найчастіше недбало. Однак на практиці прибуток від зовнішньоекономічної угоди іноді не покриває ризиків, які ігноруються, в тому числі, при перевірці іноземного контрагента.

У разі, якщо інформація про контрагента є, вона повна та достовірна, то можна переходити до етапу обміну комерційними пропозиціями. Якщо ви не маєте заздалегідь складену КП, ми можемо допомогти в цьому, вигідно представивши ваші УТП.

Чи комусь прийде в голову сумніватися в користі ділових переговорів. З цим ми теж можемо допомогти, маючи в своєму розпорядженні спеціально обладнані конференц-зали та штат перекладачів.

Якщо ж експорт планується тільки в майбутньому, то хорошим варіантом буде відвідати зарубіжну виставку або взяти участь в ній, що теж є прекрасним способом налагодження нових бізнес-контактів.

 

Заключення контракту

 

Отже, партнер знайдений і наступний крок - укладення зовнішньоекономічного контракту. Це дуже важливий момент, фундамент вашої зовнішньоекономічної діяльності, оскільки допущені на цій стадії помилки можуть надалі обернутися серйозними проблемами для бізнесу.

Перевіряючи партнера, крім іншого, необхідно також уточнити, чи не застосовані до нього спеціальні санкції, які тягнуть за собою заборону на здійснення зовнішньоекономічної діяльності, що, в свою чергу, може перешкодити вам виконати свої контрактні зобов'язання або привести до застосування санкцій до вашої компанії.

Наступним ризиком є ​​неправильне визначення характеру угоди, що має на увазі зміст міжнародної угоди з урахуванням форми і види оплати за товар і умов переходу права власності на нього.

Необхідно відзначити, що процедури митного оформлення товарів, податковий контроль за своєчасністю надходження валютної виручки та дотриманням термінів виконання зовнішньоекономічних операцій, банківський контроль за здійсненням закупівлі та переказу валюти на користь іноземного контрагента, здійснюються виключно за встановленими характерам угод, які визначаються шляхом проведення аналізу положень контракту .

Форма контракту є одним з важливих моментів, на які варто звернути увагу - недотримання форми контракту це ще один ризик, який може привести до несприятливих наслідків. Згідно з українським законодавством зовнішньоекономічний контракт укладається в простій письмовій формі (Закон України «Про зовнішньоекономічну діяльність»).

Також існують ризики, пов'язані з вибором права, яким буде регулюватися контракт. При складанні контракту не завжди береться до уваги, що є істотні розбіжності в рішенні одних і тих же питань в праві різних держав.

На практиці часто виникають ризики різночитання між текстом контракту на різних мовах і неоднозначне розуміння термінів і умов контракту. Для цього доцільно в умовах контракту визначити, якою мовою буде складено текст контракту, якою мовою буде здійснюватися листування між сторонами і яка мова буде мати пріоритет при різночитанні між текстами контракту.

Наявність істотних умов контракту, є важливим моментом при складанні контракту. За загальним правилом, істотними визнаються умови, без яких договір не має юридичної сили і може бути визнаний недійсним. Тому, чим більш детально ви пропишіть умови контракту, тим менше буде вірогідність визнання його недійсним через відсутність будь-якого з його істотних умов.

Наявність коректнго арбітражного застереження в контракті настільки важливо, наскільки важливі і умови про якість, ціну товару або про терміни його поставки. Відсутність або некоректний виклад арбітражного застереження може привести надалі до неможливості захисту своїх прав та інтересів в суді.

 

Засвідчення документів, що відносяться до зовнішньоекономічної діяльності

 

Отже, договір складено, всі необхідні моменти враховані. Наступним етапом може бути засвідчення ЗЕД документів, тобто підтвердження оригіналів документів комерційного характеру для надання в Посольства закордонних країн та іноземним контрагентам, підтверджуючи таким чином факт реєстрації українського підприємства відповідно до законодавства України.

 

Переклади

 

У деяких випадках може знадобитися переклад документів, який теж може бути зроблений в Бюро перекладів ХТПП. Як і переклад сертифіката походження товару, за запитом контрагента, якщо дана умова прописано в контракті.

 

Сертифікація

 

Сертифікат про походження товару - це документ встановленої форми, який свідчить про країну походження товару та видається уповноваженим органом держави-експортера відповідно до національного законодавства.

Країна походження товару - країна, де товар повністю отримано чи зроблено. Залежно від країни походження, до товару можуть застосовуватися різні пільги, наприклад, пільгові мита або звільнення від них при ввезенні.

Походження товару може бути преференційним, якщо між країнами укладені, наприклад, відповідні угоди про зону вільної торгівлі (країни СНД, ЄС), і не преференційним, якщо між країнами немає певних торгових домовленостей.

Не преференційне походження товару передбачає:

1. загальний доступ товару на ринок певної країни, тобто не передбачає надання тарифних пільг (нараховується ввізне мито);

2. правила НЕ преференційного походження товару використовуються з метою таких заходів регулювання торгівлі, як квоти, антидемпінгові та захисні заходи, санітарні вимоги.

Сертифікат про походження товару потрібно:

  • митними органами країни-імпортера з метою здійснення тарифних заходів регулювання ввезення товару на митну територію відповідної країни (наприклад, для нарахування відповідної ставки ввізного мита, якщо країні надається преференційний торговельний режим доступу на ринок тієї або іншої країни);
  • банками, наприклад, якщо сторони здійснюють розрахунки по зовнішньоторговельних операціях по акредитиву;
  • контрактами, національними правилами країни-імпортера, міжнародними угодами;
  • при отриманні ліцензії на експорт.


Таким чином, сертифікат походження товару в деяких випадках дає можливість ввезти товар без оплати імпортного мита, в чому, звичайно ж, зацікавлений ваш контрагент. Для визначення можливості пільгового режиму ввезення, необхідно звернутися до відділу експертизи та сертифікації походження товарів, фахівці якого проконсультують вас, з урахуванням діючих міжнародних угод.

 

Оцінка

 

Якщо ви є виробником і плануєте експортувати свій товар, вам може знадобитися завірення прайс-листа для митниці (на розсуд митних органів деяких країн), яку зробить сертифікований оцінювач.

Також можливе визначення вартості вживане устаткування при його експорті, що необхідно для подальшого розрахунку митних платежів та інших податків.

 

Експертиза

 

 

Передвідвантажувальна експертиза - це інструмент, що страхує вас від можливих претензій вантажоодержувача в зв'язку з:

  • псуванням або розкраданням товару, які можуть статися під час транспортування вантажу,
  • порушенням укладання товару або умов його перевезення,
  • можливими помилками при прийманні товару.

Участь третьої незалежної сторони - ХТПП при відправці стане для вас надійним аргументом в суперечках.

Висновок експерта про кількісні або якісні характеристики продукції, яка вами відправляється, допоможе уникнути виникнення всіляких розглядів з покупцями. Можлива фото- або відео фіксація процесу проведення передвідвантажувальної експертизи.

 

Митне оформлення

 

Останнім кроком в здійсненні зовнішньоекономічної угоди виступає митне оформлення - декларантом заповнюється і видається експортна декларація.

В особливих випадках, коли ви не плануєте продавати товар, а тільки вивезти його за митну територію України, а потім ввезти назад (наприклад, для участі у виставці) оформлюється карнет АТА. Це документ, який замінює 4 митні декларації - тимчасове ввезення, тимчасове вивезення, реекспорт, реімпорт.

 

Валютний контроль

 

Після проведення експортної операції валютна виручка повинна надійти в країну протягом 180 днів. Однак, розрахунки за операціями не завжди здійснюються в зазначені терміни.

Якщо перевищення встановленого терміну обумовлено виникненням форс-мажорних обставин, протягом цього терміну припиняється на весь період дії таких форс-мажорних обставин та поновлюється з дня, наступного за днем ​​закінчення дії таких обставин. Підтвердженням форс-мажорних обставин є сертифікат Торгово-промислової палати про форс-мажорних обставин (обставини непереборної сили) або іншої уповноваженої організації (органу) країни розташування сторони договору або третьої країни відповідно до умов договору (ст. 6 Закону № 185).

Якщо ситуація інша, наприклад, наявність на упаковці товару додаткової торговельної марки, крім власної марки виробника, що володіє правовою охороною в країні ввезення, то в разі неможливості підтвердити правомірність використання торгової марки, товар не може бути допущений у вільний обіг і повинен бути вилучений. Відповідно, товарна виручка за нього в країну не повертається. Таким чином, крім збитків через конфіскації товару, підприємство має заплатити пеню за порушення термінів повернення валютної виручки.

Допомогти уникнути санкцій за порушення порядку валютних розрахунків в даному випадку можливо, оформивши Експертний висновок Харківської торгово-промислової палати. У такому висновку детально описується ситуація. Також оцінювачем ХТПП може бути визначена вартість вилученого товару з чужою торговою маркою. В результаті, ці документи дозволять уникнути санкцій за порушення валютних розрахунків.